Reklam

19 Haz 2014

Türkiye'de adam akıllı çocuk yetiştirmenin, anlamsız maliyeti!

Bu yazıda, çocuk sahibi olmayı planlayan bir baba adayı olarak, adam akıllı çocuk yetiştirmenin maliyetini ve çocuğa sağlayacağı getiriyi hesaplamaya çalıştım. Tabloda görüleceği üzere, çocuğu anaokulu seviyesinden itibaren özel okullara göndereceğinizi varsaydım.

Soru: Özel okulda okumayan adam akıllı eğitim almaz mı?
Cevap : Elbette alabilir ama, çocuk en azından 1 veya 2 yabancı dil öğrensin diyorsanız, bu paraları bayılmak zorundasınız. Zira, devlet okullarının birçoğunun imam hatipe dönüştürüldüğü, eğitim sisteminin yap-boz tahtasına döndürüldüğü ülkemizde, maalesef devlet okullarının durumu hiç de iç açıcı değil!




Tabloda da göreceğiniz üzere, çocuğunuz özel okullarda okusun diyorsanız, eğitim yaşamı boyunca,  sağlık, giyim, kırtasiye, özel ders cep harçlığı, servis ve gerekli diğer giderler hariç  753bin TL harcama yapmanız gerekiyor. Evet yanlış okumadınız; tamı tamına 753 BİN Türk Lirasi. Yazıyla yediyüzeelliüçbin Türk Lirası. İyimser bir öngörüyle, tabloda dahil olmayan diğer giderler için de 250 Bin Türk Lirası koyarsak, toplamda çocuğunuza 1.000.000 TL ( birmiyon Türk Lirası ) gibi bir yatırım yapmanız gerekiyor. Çocuk hiç sınıfta kalmazsa, üniversiteyi ilk yılda kazanırsa eyvallah. Yok kazanamadı, veya sınıfta kaldı, o zaman bu rakam nerelere gider siz hesaplayın.




Bu yatırımı çocuğa yaptınız eyvallah. Peki çocuk bunun karşılığında ne elde ediyor? İşte burası çok tartışmalı. İyi okullarda okuttunuz, 2 yabancı dil biliyor, ama kıçını yırtsa yaptığınız yatırımı 18 yılda geri alabiliyor. Ve bu hesapta yine, onun evlenmesi çocuk sahibi olması, ev almak istemesi vs yok. Yani bu çocuk hiç para harcamazsa durum böyle.

Özetle, Türkiye'de insanların eğitim görmemesi ve sürekli borçlu yaşaması için mükemmel bir ekosistem yaratılmış. Buna mecbur muyuz emin değilim. Belki de dünya üzerinde farklı bir coğrafyada daha iyi bir hayat  mümkün. Çocuklarımızı da bu sisteme mahkum etmemeliyiz diye düşünüyorum.

Güncelleme: Türkiye'deki eğitim sistemini sorgulamaya devam ediyorum. "Üç harfliler ve Türkiye'nin tutsak çocukları" yazımı okumak için buraya tıklayabilirsiniz.

52 yorum:

  1. have you ever heard of the term "first world problems" ? (kusura bakma kardes devlet okulu ingilizcemle yazdim)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ve emin ol devlet lisesi eğitimimle anlayamadim...

      Sil
    2. first world problem ile bunun ne alakası var ya... o terim şımarık birinci dünya insanının boş şeylere üzülmesine istinaden söylenir... eğitimin ve çocuk yetiştirmek günümüzde evrensel olarak çok pahalı, işe girdiğinde aldığın para da genelde hayat masraflarını zor karşılıyor...

      bu arada devlet okulunda ingilizceyi öğretmişler de Turkceyi unutmussun be kardesim :)

      Sil
  2. Excel'de PV, FV formüllerini kullanarak hesaplamak lazım. Time value of money hesaba katılmamış. Çok düz bir mantık. 6 sene sonrasının 4000 TL siyle 18 sene öncesinin 22500 ünü kıyaslayıp toplamak elma ile armutu toplamak gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Matematik kiti kardesim - 18 sene oncesinin ana okulu fiyatini koymamis ki Excel'e (18 sene once 22500TL miydi ana okulu??) - Hepsi bugunun fiyatlari. Elma ile elmayi kiyasliyor yani.
      Egerki 18 sene oncesinin ana okulu fiyatini (diyelim ki 2000TL olsun) kiyaslasaydi, o zaman PV formulu ile bugunku karsilik fiyatini bulmasi gerekecekti... Ama zaten butun hepsi bu TL'lerin bugune ait. (PV formulunun sonucunu kullaniyor yani senin anliycagin dilden)

      Sil
  3. Yaptiginiz maliyet hesabi hic gercekci degil. Hesaplamalar cocugunuzun yeteneksiz oldugu varsayimi ile yapilmis gibi. Sonucta hic dershaneye gitmeden tam bursla okuyabilen cocuklar var. Onlardan olmasa bile, cocugunuz yarim burs tutturup daha yuksek maasla bir is alabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ortalama bir insandan bahsediliyor. Sizin yaptiginiz varsayim (burs, yetenek) pek gercekci degil asinda. Statistik hesaplarda ortalama insan dusunulur. (Statistik dersi aldiysaniz - Median dedigimiz) - Yuzde kac insan okullarda burs aliyor ki bunlari hesaba katalim??
      Ortalama olarak dusunmek zorundayiz ki, Turkiye'de cocuk yetistirmenin mali hesabini genel olarak yapabilelim.

      Sil
    2. Yetenekli olmak bu ülkede para ediyor mu? :)

      Sil
  4. Bunları bırakıp "Doğaperest - Ali Demirsoy Kitabı" isimli kitabı okumanızı tavsiye ediyorum.

    YanıtlaSil
  5. %100 Katılıyorum. Ve aynı hesabı her zaman yapıyorum.
    Bu paraya dünyanın istediğiniz ülkesinde zaten çocuk okutabiliriz. Türkiye'nin ne özelliği var?
    Diğer taraftan, bir şekilde bu sistemin içerisine bizleri almışlar vs sağıyorlar.
    Ki, Küçük Prens benzer okullar arasında en ekonomiklerden biri de sayılabilir.
    Diğer taraftan, okullardaki hizmet ve eğitim kalitesi de diğer bir başka konu.
    Yazacak, söyleyecek çok fazla şey var.Ama yapmak lazım.
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  6. Hesap biraz sıkıntılı. Liseyi Saint Joseph Üniversite'yi Bilkent'te okuyan arkadaş 5 yıl boyunca 1500-1800 bandında maaş alacağı bir işe girmesi mantıksız. Öğretmen, polis, memur gibi kadrolarda 2000-3000 civarı maaş alır, eğer özel sektörde doktor veya mühendis olursa bu rakam ilk 5 yıl içinde 5000'i geçer. Ayrıca memura, emekliye zam bile 6 ayda bir %3-4 civarı geliyor. yılda %5 zam oldukça düşük bir miktar.

    YanıtlaSil
  7. Gerçekler acı. Evet en masraflı olasılık düşünülmüş ama burs fln diyenler gerçekçi olalım. Yüzde kaçımız hem iyi bir bölüm, hem iyi bir üniversite, hem iki dil sahibi (gerçekten is mülakatlarında 2siyle boy gösterebilecek kadar) hadi diyelim bu yüzdedeyiz kaçımızın dershane ve özel öğretmen yüzü görmemişliği var, benim tanıdığım böyle bir iki insan var ama malesef onlarında 2 yabancı dili yok. Özellikle yeni mezunken.Artık alınmayı bırakıp gerçekçi düşünüp gerçekçi bakabiliriz diye düşünüyorum. Tablo gerçekçi değil evet ama bakış açısı gerçekçi .

    YanıtlaSil
  8. Bu arada üniversite yurt veya ev kitap vb masrafları göremedim

    YanıtlaSil
  9. Yanlis bir hesap, maas yuzde 5 artarken, okul yuzde 10 artmis, PV FV hesabi yok, kucukprensin guncel rakami var, saint joseph in de FV rakami olmasi lazim, cocuk zaman makinesine binip gunumuzun rakamindan mi girecek saint joseph e? 2 dil bilen, saint joseph li bilkentli birinin 1500 e ise baslamasi olasi olabilir de o rakam en gec 5 yil icinde 4 katina cikar. Siz devlet okulu mezunusunuz galiba, hem hesabi yapamamis hem de piyasa gelir seviyelerini bilememissiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de Saint-Joseph mezunuyum. Piyasadaki gelir seviyelerini de iyi biliyorum. 5 yıl içinde maaşı 4 katına çıkan insana çok nadir rastlanabilir diye düşünüyorum maalesef.

      Sil
    2. Piyasa kımın ne okul okuduğuna bakmıyor, o anlamda o kulun onemı yok. İş bitirici insana ihtiyaç var. Bencede maaşını 5 yılda 4'e katlamak her babayiğidin harcı değil

      Sil
  10. Emek vermişsiniz ama hesaplama yöntemi tamamen yanlış. Gider tablosuna değinmiyorum. Gelir tablosuna bakarsak, o okullardan mezun olan birinin 1500 tl maaş ile işe başlamasının imkanı yok. İlk 3-4 yılın sonunda 5 K'yı çok rahat geçer. Üstelik prim, ek faydalar gibi değerler eklenmemiş.

    YanıtlaSil
  11. Bahsi geçen okullarda öğrenci okutabilecek bu ülkede sayılı insan varken ve hatta o insanların çocuklarından gelecek 1 milyonluk geliri sadece 1 yaliya verdiği düşünülürse örnek tablolar hikaye :)
    22.000 tl yi 1 yılda kazanan insanlar 1 yıl için çocuklarını o okula gönderemez.
    Bence gerçekçi bir çalışma daha yapılması gerekir.

    YanıtlaSil
  12. selamlar. küçük prens değil sembol, saint joseph değil sainte pulcherie üzerine galatasaray yaptım. anadilime yakın 2 yabancı dil biliyorum, totalde 5 yabancı dilim var. hesaplamadakine benzer paralar bana da harcandı. çok afedersiniz de fransız okulları ya da özel diğer okulların doktor/mühendis/memur çıkartma oranı ne sanıyorsunuz? daha çok sosyal bilimler ağırlıklı mezun veriliyor, 2 yıla kadar uzayan karın tokluğuna staj aşamaları geçilince de 1.500 maaş alınıyorsa öpün de başınıza koyun
    ps: gayet de yetenekli bir insanımdır hani. öss oks vb. sistemler yetenek üzerine kurgulu değil oturup asla bilmediğin şeyleri eşşek gibi ezberlemek üzerinden dönüyor mevzu. ayrıca fransız, alman, amerikan, italyan okuluna giden öğrenci, sınav sisteminden epeyce uzak bir eğitim aldığı için dershaneye gitmek zorundadır.

    YanıtlaSil
  13. ROI tablosuna bir de bu cocugun aldigi bu egitimin dunyada baska bir ulkede bes para etmeyecegini de ekleyelim. Bilkent'e verdiginiz o para avrupa'da bedavaya yakin ya da amerika'da yari fiyatina averaj bir universitede okumakla karsilastirildiginda tamamen bosa harcanmis kabul edilebilir. Bogazicinde okusaniz bile dandik bir fransiz universitesi kadar kiymeti yok. 2000tl'nin altinda maas ve %5 artisa da katiliyorum, aynen oyle oluyor cunku. Bunun tek caresi ekonominin birseyler uretmek uzerine yeniden sekillenmesi. Hep tuketeceksek, kimin muhendise pazarlamaciya ihtiyaci olsun zaten.

    YanıtlaSil
  14. Bir üstteki yoruma ek ve destek olarak kolej ve ıstanbul hukuk mezunuyum.hiç sene kaybetmedim.akademisyenim ve maaşım 1500 tl(zam almış hali) hesaplamanin şusu yanlış busu saçma diyeceginize sistemin sacmaligini görün artık.eğitime harcanan bunca paranın geri dönüşü hikayesi ümitsiz bir bekleyistir tabi maddi olarak bakarsanız.olabilecek en güzel geri dönüş donanımlı,farkindaligi yüksek bireylerin yetismesidir ki zaten bu yüksek rakamlar da o bireylerin artmaması amacıyla belirlenir..

    YanıtlaSil
  15. çok fazla hata var. ama en kritik hata paranın zaman değerinin tamamen atlanmış olması. yapılması gerekenler: önce harcamalar için bugünki değer hesaplanarak 22 yıllık harcamaların bugün ne olduğunu bulmak. kazanımlar için ise: bu okullardan mezun birinin işe başlangıç maaşı (ki 1500 TLden çok olacağını düşünüyorum) 22 yıl sonrasına götürüp daha sonra compound edip bugüne iskontalamak. Bunun için gerekenler, risksiz getiri oranı ile bulunmuş iskonto oranı, gelir büyüme tahmin oranları. Bunlar beraberinde düşünüldüğünde belki ortaya daha anlamlı bir tablo çıkacaktır. Burda kaçırılmaması gereken birşey daha var. Bugün benim çocuğum için yaptığım harcamanın bana olan külfeti ile çocuğumun o harcamalar sonrası 22 yıl sonra edindiği kazanımlar arasındaki "cost/benefit" analizi çok kolay yapılabilecek birşey değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 22 yil senesinin oncesinin parasini koymamis ki? 22 sene once ana okulu 22500 TL miydi? Zaten bugunun parasiyla ornek vermis.. Bu hesaplari yapmak cok zor degil, compound hesap ile butun degerleri bugunku degere cevirmek gerekir. Ama ornekler zaten bugunku fiyatlardan - compunda gerek yok bu veriler ile.

      Sil
  16. Maasla ilgili ilk 5 yil icinde 5K maas ongorusunu yapanlar icin soyluyorum. Izmir'de yasiyorum, muhendisim (7 yillik), hadi beni gectim piyasayi biliyorum. 5 yil icinde ozel sektorde muhendisseniz 5K' yi ruyanizda gorursunuz...

    YanıtlaSil
  17. Kardeşler ben bilkent mezunuyum, muhendisim.burslu okudum, 7 yıla yakındır da çalışıyorum, iste basarisiz da sayilmam, henüz 5 bin lira oldu maaş.

    YanıtlaSil
  18. Baz Alinan maaslar gayet gercekci kolej ustu bilkent mezunu o paraya calismaz diyen olmus, ama bu ulkede akademisyenlik gibi seckin bir meslegi secmis doktorali insanlar ilk 5 yil 1500-2000 tl aliyor yard docent olunca maasi ancak 2500 e cikiyor bundan haberdarmisiniz?

    YanıtlaSil
  19. kardeş sen baba olacaksan ilk olarak ne yap ne et çocuğuna "memur" olmayı öğretme. 20 sene aynı işte yılda %5 ile çalışan adama akıllı değil "enayi" ya da en basitinden "vasat düz adam" denir. çocuğun ne olacağını da çok geç değil 7-10 arası anlarsın. buradaki salaklık bazı ailelerin trilyon'da harcasan onun karşılığını kazanamayacak çocuklara yatırım yapması ve herkesin işletmeci, yönetici, doktor, mühendis çocuk peşinde koşması.

    belki çocuk marangoz olmak isteyecek. göndereceksin bir meslek lisesine yetecek adama. belki sonra ordan yürüyüp ülkenin en çok sevilen mobilyalarını üretecek, okuluna harcadığın paranın 20 katını getirecek.

    umarım çocuğun da senin gibi memur kafalı ve hesap özürlü olmaz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vay canına, çocuğunuz yok diye umuyorum
      7-10 yaşında ne olacağını anlamalar filan, maşallah

      Sil
    2. Sanırım bir yanlış anlama durumu var. Ben çocuğumun, onun için harcadığım parayı geri getirmesini beklemiyorum. Çocuğa yapılan yatırımın kendisine getirisini hesaplamaya çalışıyorum. Maalesef %5 maaş artışıyla çalışan o kadar kişi var ki, onları enayi olarak tanımlamak yerine, sistemin gerçeklerini görmeye çalışmanızı öneririm. Çok pahalı ve kaliteli eğitim almış insanlar bile işsiz gezerken, meslek lisesinin yeterli olacağını düşünmeniz beni şaşırttı. Sanırım farklı ülkelerde yaşıyoruz, ya da farklı yerlerden bakıyoruz yaşadığımız ülkeye :)

      Sil
  20. Ana fikri anlamak cok zor geldigin icin olsa gerek, bir sürü gereksiz bahane , elestiri bulunmus. yok abc formulu olacakmis da vs...
    rakamlar daha güzel secilebilir ama sonuc degismiyor.

    *Türkiyede egitim gittikce dibe giderken, batmamak icin insanlar git gide daha fazla özele ve dersaneye abaniyor. bunlari fiyati da enflasyondan daha fazla artiyor.

    *dersane türkiyenin bi gercegi , bunu ögrenmemis olan yazmasin bile. yakinda anaokulunda baslatacaklar dersaneye. haa gitmesen de olur ama o zaman senden ne olur bilinmez ?
    Istisna yok mu , var tabi. bi arkadasim vardi, Antepli, 7 kardes, duz lise, sifir dersana veee ITU bilgisayar mühendisligi. ama bir tane var bu cocuktan. hadi tartismayalim olsun senin icin 3.

    *maasa gelince. özel okullar full mühendis , doktor yetistirmiyor. gayet az maasa sevdigi /sevmedigi isleri yapan insanlar gani. Saglam bi mühendislik okudun diyelim. ederin (o da istanbuldaysan ve büyük yerde is bulursan) 2.5-3 milyar arasi. ondan sonra da ama senelerce takilirsin o maasa.

    *öyle devamli maas artisi , her bes senede bir terfi diye de genel bisey yok..15 sene sonra, bugünün 10 milyar maasini kim verecek oglum size, alooo.

    arkadasin yaptigi tablonun fazlasi var eksigi yok derim. aslina bakarsan yatirimi cikarmasi icin biriktirdigi paraya bakmak lazim. bugünün türkiyesinde millet tüketim manyagi olmusken, güzel isleri bulabilen "plaza" tayfasi yemek, eglence diye tüm maasi döküyorken, elde kalan para 5 milyar kazansan da ufak bi miktar.

    ben bu sistemde , devlet okullarinda okudum, burslar da aldim ve simdi yurtdisindayim.
    egitim kalitesi , arastirma vs kismini geciyorum.

    bizler cocuklugumuzu, ergenligimizi, gencligin en güzel yillarini üc harfli gecis sinavlarini becermek icin test cözerek harcarken; burdaki genclerin nasil rahat , hayati tadarak, dünyayi gezerek kaliteli egitime ulastigini gördügümde, icim acimisti test kitaplarinda bogdugum yillarima. imrendim, özendim, üzüldüm, ders edindim kendime.

    siz isterseniz adamin hesabina hata bulun, yahut düsünün, bu gercekten bizim kaderimiz mi ?baska bir yol yok mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorum için teşekkürler. Yazıdaki eksik tarafları tamamlamışsınız. Birilerinin hoşuna gitmese de, içinde yaşadığımız gerçeklik maalesef bu.

      Sil
  21. Eğitimimize harcanan paradan bağımsız olarak kabalaşmadan eleştiri yapmayı öğrenemiyoruz sanırım.

    YanıtlaSil
  22. Bence gayet güzel bir mantık. Hatta bu maaşları çocuk şanslıysa alabilir ancak. Söylenildiği gibi Saint Joseph, Bilkent vs olunca gel çok paralara bide başl demiyor kimse. Ben 2 dil biliyorum, lisem Anadolu lisesi, Marmara İşletme mezunuyum ve Amerika'da MBA yaptım, Türkiyeye geldiğimde bana, üstelik 5 sene tecrübesi olan insana İstanbul gibi bir yerde 2000 TL teklif ediyorlardı. Lanet okuyup kendi işimi yapmaya başladım!

    YanıtlaSil
  23. Uzaktan herkes bilmeden konuşuyor ama mantık çok doğru. Bu okulları okuyan ve yıllardır piyasanın içinde olan biri olarak konuşuyorum, yüzde 5 zam doğrudur, hatta o verilen maaşlar herkese nasip olacak tutarlarda maaşlar değildir. Benim 10 sene tecrübesi olup 7000 tl alamayan tonlarca arkadaşım var, hiçbiri kötü okullarda okumadı, yabancı dilleri mükemmel, salak ta değiller. Piyasayı torpil, sebat etme ve şans faktörleri belirliyor. Okul, zeka vs değil

    YanıtlaSil
  24. 26 yasindayim, Manisa'nin su anda super ligde takimi olan ilcesinde buyudum :) İlkokulu devlet okulunda okudum ardindan orta okulu ilcenin ozel okulunda burslu olarak okudum. Burslu olmasa da fiyati bu hesaplamalardakinden cok daha dusuk olan bir okul. Ardindan bir fen lisesinde yatili okudum. Lisenin kendi yurdunda yatili kaliyordu zaten herkes. Yemek vs okul veriyor biraz katki parasi oduyorduk. Evde olsam belki daha cok masrafim olurdu. Universitede İTÜ ye girdim. Okul zamani devlet kredisi ve part-time calisma ile ailemin az katkisiyla gecti. Zaten annem ev hanimi babam ise yeni memur emeklisi idi. İsteseler de fazlasini verebilecek durumlari yoktu. Yatili zamanlarimi dusundukce cok eglenceli zaman gecirdigimi, o zaman kazandigim kendi ayaklarim uzerinde durabilme yetenegi ve sıkı arkadasliklari dusununce cok dogru bir yoldan gectigimi dusunuyorum. Universite zamaninda biraz da bilisim yazilim alaninin firsatlar barindirmasi ile gayet iyi gecinebiliyordum ortalama bir ogrenciye gore. Ardindan teknokentte kucuk bir firmada 2500net maas ile basladim, bizim sektorde genelde fiyat bu. Bir bucuk yil sonra bankacilik sektorune gectim. ozel bankada iki yilin sonunda prim.ve yan haklar haric 5100tl maas aliyordum. Simdi bir arkadasimla sirket kurduk yazilim isleri yapiyoruz. Kazancim daha iyi ama gelecek belirsiz tabi. İki dil bilmiyorum ama cok iyi derecede İngilizce biliyorum, surekli yurt disina gidip geliyor, yabanci kisi ve firmalarla calisiyorum. sirketin anlasmali oldugu bir ozel okulda MBA'e baslamistim (%50 indirimli hali 13000tl tum program masrafi) simdi son donemdeyim. Zamaninda aldigim devlet kredisini ayda 220 tl olarak oduyorum, daha 3,5 yil odeyecegim. Kucuk yerlerde egitim konusu biraz daha kolay, daha az masrafli... Daha sonrasi cocugun da biraz kendi cabasina kalmis. Ailem memur, zorunluluktan bu yolu secmis, ama bence iyi ki de secmis. Simdi ben yillarca %5 zam bekleyecegim sacma bir iste devam etmek istemiyorum. Bu memur kafasina da kiziyorum. Yetenekli arkadaslarimin kpss pesinde kosmasina anlam veremiyorum. Ya da plazada aldigi maastan fazlasini giyimine ve yemege harcama zorunda hisseden arkadaslari da. Biraz risk almayi, giriskenligi, girisimciligi asilamali, eleman yetistiren kafadan cikmali diye dusunuyorum. Her donem cocuga siralama hedefi ile motivasyon verip calistirip, ardindan garanti bir ise sokmak icin bin tane kisiyi araya sokmaya calisip bakan ara eleman ulkesiyiz dediginde kizan anne-babayi da anlamiyorum. Ozel okul sart degil, imkan varsa yukardaki paralar da harcanir, ama bu para cocugun risk almasi icin harcansa cocuk hayalindeki isi gerceklestirmeye calissa daha mantikli geliyor bana...

    YanıtlaSil
  25. Üzüm yemeye değil bağcıyı dövmeye niyetlenen ne kadar da çok insan var. Demek sistemden mutlular. Halka kanaatkar olmayı dayayıp; 'müslüman olan açlıktan keyif alır, ahirette doyacaksınız' diye yüzyıllardır bilinçaltına enjekte edilen zehrin sonucu bu işte. Velhasıl 'cehalet bilgelik' imiş!

    YanıtlaSil
  26. Ben neden çocuğumu Küçük Prens e göndereyim?Cevap yurtdışında adama benzesin 3.dünya ülkesi insanına benzemesin diye.yoksa TR de gerek yok o okula.Benim aklım fikrim çocuk nasıl olur da yurtdışında, bizden 200 sene ilerisini yaşayan ülkelerde yaşama kabiliyetini kazanır .onun dışında TR de olay basit testlerde başarılı olsun yeter.

    YanıtlaSil
  27. Ya işte zengin olmak böyle bir şey. Zengin olsak bizde bu hesap mantığını kullanırdık sanırım. Ama maalesef okul harçlığımızı zor çıkarıyoruz. :)) fuck the systems....

    YanıtlaSil
  28. Abartılı ve saçma bir hesap, sırf sistemi eleştirmek adına yazının anlamını güçlendirmek için saçma ve gerçek dışı bir şekilde abartılmış. Sistem elbet iyi bir sistem değil ama çocuğa bu kadar para yatırım yapıp sonra ancak Bilkent'te özel okutabiliyorsanız çomağı sistemden çok ebeveyn olarak kendinize batırmanız daha mantıklı.

    YanıtlaSil
  29. Neolibreal ekonominin kuralları maalesef, devlet okulları, hastaneler itinayla itibarsızlaştırılır özel sektöre yeni kar alanları açılır. Sürekli borçlanıp, köle olur çıkarız. Yukardaki tablo reel'den hesaplansa daha iyi olurmuş. Ayrıca çocuğu özelde okutmak yerine devlette okutup o parayla fon açıp, mezuniyetten sonra fonda biriken parası ile iş kurması bence daha akıllıca sanki.

    YanıtlaSil
  30. Ne boş adamsın la

    YanıtlaSil
  31. Çocuğunuza biraz güvenmelisiniz bence. Su akar yolunu bulur. Böyle absürd maliyetler bana çok saçma ve gereksiz geldi, 2 çocuk büyüten ve ikisini de devlet okuluna gönderen bir anne olarak.

    Sistemin eksikliklerini tamamlama yoluna gitmek ve doğru zamanda doğru yere harcama yapmak daha akılcı olmaz mı sizce de?

    Ayrıca çocuklarımıza bir "proje" ya da "anapara" gibi bakmamalıyız. Onlar birey ve isteklerini, yeteneklerini ve mutluluk faktörünü ön plana almalıyız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili susilepus,
      "Su akar yolunu bulur" bence fazlaca kaderci bir yaklaşım. Maliyetler absürd değil, fazlasıyla gerçek. Eminim çok iyi çocuklar yetiştirdiniz. Benim anlatmak istediğim,çocuklarımızın tüm bu yatırıma karşın, değiştirmek için maalesef elimizden hiçbir şey gelmeyen, devletin çizdiği kadere mahkum edilmeleri ve aynı borç köleliği içinde yaşamaya zorlanmalarının anlamsızlığı. Beklentilerinizle bu yazıyı algılamanız arasında sıkı bir doğru orantı olduğu bir gerçek. Dünyanın başka coğrafyalarında, çok daha farklı imkanlar sunulabiliyorken, bizim mahrum bırakılıyor olmamız hakkında bir eleştiri...

      Sil
  32. Hesap dogru. Bende dolar bazında yapmıştım 500bin USD gibi bir rakam cıkıyor. Sizin hesapda paranın maliyetinide eklersen aşağı yukarı aynı hesaba gelir. Geri dönüşü düşünmüyorum bile :)

    YanıtlaSil
  33. 3 aşağı 5 yukarı doğru bir hesaptır. Yok bunun PV si nerede yoksa enflasyonu nerede diyenler. oturup hesaplasın daha da vahim sonuç elde edeceklerdir. en güzeli üniversiteye kadar devlet okulu baktın kazanamıyor universite sonrasında pas parayı girsin vakıf üniversitesine. En güzeli =)

    YanıtlaSil
  34. 2014 yilinda yazilmis bir yaziya yeni denk geldim. Ilkogretimi okul birinciligiyle bitirip yasadigim sehrin en prestijli anadolu lisesinde egitim aldim. Puanim fen liselerine de tutuyordu ancak yatiliya ailem musade etmedi. Epey iyi ingilizce egitimi aldim ustune kendim de cabaladim. Liseden mezun oldugumda y.dil
    seviyem, yasim ve turkce egitim veren bir devlet okulu icin bir hayli iyiydi.Ailem masraflari karsilayamayiz dedi bulundugum ildeki bir devlet universitesini tercih ettim, ilk sene kazandim. Simdi gelelim bana baska neler olduyaaaa.... Devlet universitesinde y.dilim ne kadar cabalasam da epey geriye gitti ve simdi o liseli cocuktan eser yok, kaprisli ve azicik eli kolu uzun olan kilik kiyafetine ve ozel hayatina kadar dil uzatip bunu puanlamada ayrim olarak da gosterecek bolum baskanlariyla ugrastim, yetmiyor okula adim dahi atmayan odev proje yapmayan insanlarin, benim gibi haril haril calisanlardan 50 60 puan ustunde not aldiklarini gordum ve sebeplerini de siralamama gerek yok, adam gibi denetleyen sen ne yapiyorsin diyen yok tabii... simdi mezunum ve is basvurulari yaparken ben ne biliyorum da ise alacaklar diye dusunuyorum; piyasadan bi hayli uzak ise yaramaz bilgilerler donatilmis, 10 sene oncesine gore mufredat kaktirilmis bir beyaz yakali adayiymisiz. Ozel okullara veremedigim paralari simdi piyasaya uyabilmek icin kurslara harcamak uzereyim... Devlet okulu=Zaman ve emek kaybi. Insanlarin Bu yazidan anlamadigi ise her devlet okulunun, o devletin eeeeen prestijli okulu gibi olacagini dusunmesi sebebiyle bu masraflarin donanimli ama gercekten donanimli bir birey yetistirmek icin gerekli oldugu, gerseyi yapmaniza ve donanimi saglamaniza ragmen karsiligin alinamasidir.

    YanıtlaSil
  35. Yazıya ve hesaplamalara bayıldım. Bu yıl 1. sınıfa giden ikiz çocuklarım var. Geçen yıl bu hesaplamalarla biz de çok boğuştuk. Türkiye'de orta ve ortanın üstü gelir grubundaki her beyaz yakalı ebeveynin yaşadığı endişeydi bizimkisi. 3-6 yaş arası iyi bir anaokulunda çocukları hayata hazırladıktan kolej yerine devlet okulunda iyi bir öğretmen ile yolumuzu çizmeye karar verdik. İlkokul'dan üniversiteye kadar Fransız kolejlerinde okudum. 3 dil biliyorum ve çocuklarımın da en az benim kadar dil bilmesini isterim. Fakat Avrupa standartlarında insanlar yetiştirecek eğitim ve o eğitimi veren kolejler yok artık. Çocuklarım Robert College'i kazanırsa varımı yoğumu satar okuturum ancak fiyakalı bir isim ile kendini kolej sana okullar için bu paraları dökmek hata olur. Koleje vereceğiniz yıllık 30 bin TL ile her yaz çocuklarınızı farklı bir ülkede 2 ay okutabilirsiniz. Yabancı dilin yanı sıra farklı kültürden çocuklarla bir arada olarak hayatına farklı değerler katmış olursunuz. Yabancı dil, spor ve müzik ile dışarıdan destekleyeceğimiz çocuklarımızı belki aynı maaliyetle ama kesinlikle daha kaliteli bir eğitimle liseye getirmeyi planlıyoruz.

    YanıtlaSil